
ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

136 

UDC 39(477) 94(73):654.191«Voice of America» 

DOI 10.33287/112008 

Sukhobokova Olga, 

PhD., Associate Professor 

Associate Professor of the  

Department of Foreign Nations Modern and  

Contemporary History Taras Shevchenko  

National University of Kyiv  

ol-ha@ukr.net 

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4140-3231  

 

"WE SHALL TELL YOU THE TRUTH": "VOICE OF 

AMERICA" IN THE GLOBAL INFORMATION SPACE 

(1940-IES – BEGINNING OF THE XXI CENTURY) 

 

Abstract 

The aim of the article is to provide a complex survey of the 

American broadcasting station "Voice of America’s" history since its 

establishment to the beginning of the XXI century. The methodology of 

the research is based on combination of the general and special 

historical methods and principles of historical cognition, namely 

scientificity, historicism, systematicity, objectivity. The principles of 

historicism, systematicity and scientificity provide for tracing the 

activity of "Voice of America" and its causal relationships with the 

historical and political background and, in particular, the foreign policy 

agenda of the US government. The objectivity principle is involved 

while highlighting the activity of the broadcasting station. Alongside 

with the critical analysis of the source base, it stands for defining the 

conceptual background of "Voice of America’s" operation, its 

regularities and certain aspects. The principle of systematicity makes it 

possible to create a holistic image of a broadcaster’s activity in 1940-

ies-at the beginning of the XXI century. Taking into account the 

specifics of the topic, the article employs an interdisciplinary approach 

actualized due to categorial and scientific-research instruments of other 

social and humanitarian sciences, particularly politology.  

mailto:ol-ha@ukr.net
https://orcid.org/0000-0002-4140-3231


INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

137 

The scientific novelty of the article is attained by a pioneer attempt 

in the Ukrainian historiography to conduct a complex analysis of "Voice 

of America’s" activity throughout its history. The results obtained by the 

author prove that "Voice of America" has been an important constituent 

of the US policy in the global information space. Thereat, it is not a 

representative of a certain power or public group, the activity of 

journalists and editorial offices in forming the information content is 

independent and based on the principles of journalism ethics. Due to 

this factor, the broadcasting station has a reputation of an independent 

and reliable source of topical and balanced information. "Voice of 

America" has adapted to the qualitative transformations in the 

globalization epoch information space in the course of XX-XXI 

centuries and turned into a powerful multimedia system attracting the 

largest audience in the world.  

Key words: "Voice of America", media, infowar, international 

broadcasting, propaganda, Western broadcasting stations, "enemy 

voices". 

 

Introduction. The modern hybrid war initiated by the Russian 

Federation and the infowar as one of its major aspects, keep 

investigation of the XXI-century infowars, especially when it comes to 

the period of the Cold War when most of the instruments, now used by 

the Russian Federation, have been tested, and the most successful global 

expertise of the leading countries’ international broadcasting, current. 

One of such broadcasters is the American radio broadcasting station 

"Voice of America" (VOA) established during World War II to provide 

information opposition to the US enemies. Eventually it has become an 

important means of information war with the USSR and transformed 

into the world most powerful broadcaster operating in the context of the 

USA foreign policy. It predetermines the importance of highlighting the 

"Voice of America’s" activity together with the growing general interest 

to the history of broadcasting as a separate object of empirical research. 

The topicality of the issue in Ukraine is stressed by the fact that since 

1949 the Voice of America Ukrainian Service operates in the country, 

and the Ukrainian audience is one out of ten most numerous ones in the 

world. Thus, the problem is of peculiar interest due to the history of 

Ukrainian broadcasting. 



ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

138 

For now the historiography of the issue under analysis is not 

exhausted. There are few works by American researchers devoted to 

"Voice of America" with a particular focus on the Cold War period. 

Special mention should go to the monographs by D. Krugler and 

H. Shulman (Krugler, 1972, Shulman, 1990), articles focusing on 

separate aspects of VOA (Roberts, 2009, 2011; Piresein, 1967) and 

memoirs of the people engaged into its establishment (Houseman, 1979) 

or VOA operation throughout its history (Karmazyn, 2019). Notably in 

most of the works in the broadcasting and infowars history VOA stands 

as one of the Western "broadcasting voices" studied in their entirety 

(Graham, 2015). Post-Soviet and Ukrainian scholars also provide 

integral studies of the major Western broadcasting stations’ activity 

("Voice of America", "BBC", "Radio Liberty" etc). Among them of 

greatest value and interest for our research are works by Lithuanian 

scholar R. Pleikis devoted to the Soviet radio confrontation against the 

"Western voices" (Pleikis, 2002) and Ukrainian researcher Yu. Kahanov 

specializing in studying the influence of the Western broadcasting 

stations on the public opinion in the Ukrainian SSR (Kahanov, 2013, 

p. 191–203). The author of the given research devoted her numerous 

investigations to the history of VOA Ukrainian Service (Sukhobokova, 

2009, p. 246–260; Sukhobokova, 2019, p. 663; Sukhobokova, 2020, 

p. 10–32), thus initiating studies of the general aspects of VOA activity 

in the national historical science. 

The aim of the research is to conduct a complex survey of the 

history of "Voice of America". 

The outline of the research. In the course of preparation of the 

USA for World War II at the order of President F.D. Roosevelt on July, 

11 1941 the US Foreign Information Service (FIS) headed by the 

President’s speechwriter Robert Sherwood and subjected to the US 

government was established. One of its primary tasks was to create a 

federal radio station to counteract the German propaganda in Europe. 

That same year a radio station "Voice of America" named by 

R. Sherwood was established in New York (Roberts, 2009).  Its activity 

and finance were controlled by the Congress, and the station was 

subordinated to the FIS (VOA Through the Years; A Look Back). At 

that time there were two private operating companies established in 

1931 and 1938 broadcasting in Europe, however they couldn’t 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

139 

accomplish the large-scale tasks related to the US foreign policy 

intended for VOA (Roberts, 2009).  

VOA beamed the first official broadcast on February, 24 1942, as 

mentioned in the vast majority of the studies. Although, one of the 

station’s first directors Walter Roberts specified that the correct date of 

the first VOA broadcasting was February, 1 1942 (Roberts, 2011). The 

first radio program – a fifteen-minute address to the Europeans – was 

held in the German language. The announcer Willian Harlan Hale 

opened it with the words declaring the VOA fundamental official 

policy: "Today, and daily from now on, we shall speak to you about 

America and the war. The news may be good for us. The news may be 

bad. But we shall tell you the truth" (A Look Back). 

The first VOA director, a famous American actor and producer 

John Houseman remembered the conditions in which the station was 

launched – nameless, without any studio facilities, using borrowed 

transmitters, without a single direction how to hold broadcasting except 

for telling the truth (VOA Through the Years). Definitely, the technical 

conditions the VOA staff had to work in were difficult – the first 

programs were held in a rented space in New York City, the material 

was broadcasted to Europe by the privately-owned American shortwave 

stations and over the facilities of the British Broadcasting Corporation 

(BBC). The core statement was about no instructions from above how to 

hold the program, just telling the truth. Since its establishment, the VOA 

leadership stressed that impartiality was the main principle of its 

activity. The first program declared the motto of the broadcasting station 

– "we shall tell you the truth". The truthful presentation of the events 

and "bad news" were considered to be the most efficient counter to the 

unforewarned Nazi propaganda. It was clear that under war conditions 

avoiding a certain tendency was impossible. Thus, there was good 

reason for VOA to broadcast from the Office of War Information (OWI) 

since June 1942. 

Although the main goal of the station was to commit psychological 

pressure on Germany, soon afterwards the Voice could be heard in the 

English, French and Italian languages. In the second half of 1942 

twenty-three short- and middlewave transmitters were constructed for 

VOA. In January 1943 twenty-seven VOA language services were on 

the air when the Allied summit took place in Casablanca (namely 



ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

140 

Czecho-Slovak, Polish, Hungarian, Romanian, Yugoslavian and 

Finnish), and there were over forty in 1944 (A Look Back; VOA 

Through the Years). 

In the course of a close victory over Germany and Japan, VOA was 

losing support from the state as far as its primary goal was finally 

achieved. In the late 1945 it was passed under the US State Department 

control, and in April 1946 the number of broadcasting languages was 

reduced to twenty-three, the working staff was downsized by two-thirds. 

The Congress reluctantly appropriated funds for the station’s operation 

during 1946–1947 (VOA Through the Years).  

However, the escalation of the Cold War initiated VOA 

activization: due to the decision of the Congress, it became one of the 

major instruments of ideological confrontation with the USSR, in 

particular, there was a direction to establish broadcasting in the USSR 

and the socialist countries. The VOA Russian Service was first to 

broadcast in the territory of the Soviet Union (February, 17 1947), 

followed by the VOA Ukrainian Service (December, 12 1949). It was 

the second Ukrainian radio broadcasting service operating in the West 

after "Vatican Radio".    

The first national services headed for the USSR (Lithuanian, 

Latvian, Estonian and many others were created starting from 1951) 

played an extremely important ideological and political role in the 

infowar with the Soviet Union, as far as they encompassed the most 

numerous and potentially national liberation war-primed ethnic groups 

of the USSR. The importance of the VOA services for the ideological 

struggle between the USA and the USSR was confirmed by the 

appointed leaders in charge of these services. Thus, one of the first in 

charge of the Russian Service was Aleksander Barmine, a former 

intelligence officer who fled to the West and revealed the USSR, and 

the first director of the Ukrainian Service was an active participant of 

the Ukrainian National Liberation Movement, a leading official of the 

Ukrainian National Republic Nykyfor Hryhoriiv. Both were intransigent 

fighters with the Moscow communism (Sukhobokova, 2019, p. 578–

582). 

Remarkably, during the Cold War period several Western stations 

called "enemy voices" were broadcasting in the territory of the USSR: 

"BBC" Russian Service – since 1946, "Radio Liberty" financed by the 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

141 

US Congress, "Deutsche Welle", "Vatican Radio", "Voice of Israel", 

"Radio France International" and others – since 1953. The broadcasting 

in the European countries of the socialist camp was represented by the 

station "Radio Free Europe" incorporated with "Radio Liberty" in 1975. 

The USSR security services blocked the broadcasting stations’ programs 

by means of jamming the signal in its own territory and in the territories 

of the socialist countries and pursuing the listening audience. 

Nonetheless, jamming was of an irregular character and depended upon 

a situation in the American-Soviet relationship, when finally it was 

stopped in November 1988 according to the decision of the Political 

Bureau of the Central Committee of the Soviet Union Communist Party 

initiated by M. Horbachov (Pleikis, 2002).  

At the beginning of the Cold War the officials in the American 

power circles debated the proper role of America's official international 

broadcasting service in the ideological confrontation with the socialist 

camp. The VOA tasks as seen by the Congress members varied from 

reporting the current news and acquainting with the USA to using it as a 

foreign policy instrument. Finally the latter position was approved by 

the Congress majority. The Korean War outbreak became a decisive 

argument to use VOA as "a weapon against the USSR" leading to 

increasing finance and expanding the staff of the broadcasting station. In 

the middle of 1951, VOA was broadcasting up to 400 hours per week in 

45 languages (VOA Through the Years). 

However, at the beginning of 1953 VOA, like most US state 

establishments, became a subject of inquiry by the US Senate 

Committee headed by Senator Joseph McCarthy. Although the charges 

levelled by McCarthy were never proven, VOA's budget and 

departments were significantly reduced and the program for 

constructing new powerful transmitters initiated in 1950 was halted. At 

the same time McCarthy’s campaign provoked a review of US foreign 

information activities. A special commission appointed by President 

Dwight Eisenhower and chaired by former President Herbert Hoover to 

audit the US foreign information policy concluded that VOA was to be 

separated from the Department of State. Consequently, on August, 1 

1953 the United States Information Agency (USIA) was established, 

and VOA became its major constituent with the headquarters on 

Independence Avenue in Washington not far from the US Capitol. A 



ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

142 

special law on informational and cultural exchange programs, known as 

the Smith-Mundt Act, obliged USIA to "provide preparation and 

promotion of the information about the USA, its society and policy 

abroad through press, publishing, radio" (VOA Through the Years). 

That resulted in an essential extension of VOA broadcasting schedule, 

news blocks, educational and entertaining programs. 

Despite the obvious relation of VOA to the political course of the 

US government, initially it was strictly regulated by the fundamentals of 

editorial and information policy of the broadcasting station. They were 

formulated in the VOA Charter developed by its founders headed by the 

director Henry Loomis (1958–1965) and approved by the USIA leader 

George Allen in 1960. It emphasized that the connection between 

peoples around the globe via radio served the American long-range 

interests and in order to be efficient VOA had to attract attention and 

adherence of the listening audience (Mission and Values). The final 

version of the Charter in the form of guidelines was signed by President 

Dwight Eisenhower. In July 1976 the VOA Charter was signed into law 

(Public Law 34-350) and sanctioned by President G. Ford. Its primary 

function was to "protect integrity and honesty of VOA programming". 

The Charted declared its independence from the state and government 

and outlined the major tasks and fundamentals of its operation – to serve 

as a consistently reliable and authoritative source of accurate, objective, 

and comprehensive news; to represent the USA, providing a balanced 

and comprehensive projection of all segments of American society, 

thought and institutions; to clearly and effectively present the US policy 

(The VOA Charter & Journalistic Code). 

The official documents highlighting the principles of the station’s 

operation accentuated that it didn’t represent the US government and 

any person or social group, and the journalists abided by the highest 

professional standards (Mission and Values). Adherence to the 

mentioned principles developed a reputation of VOA being a 

comprehensible and reliable source of information recognized even by 

the authorities of the USSR (Pleikis, 2002). At the same time, it is 

debatable why the VOA program broadcasting was forbidden in the 

territory of the USA until fairly recently. 

The basis of the VOA information block in the Cold War period 

has been provided by political news, consideration and interpretation of 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

143 

the American and international events. For instance, in August 1963 

VOA broadcasted an address "I have a dream" by Martin Luther King. 

The highest rate throughout its history VOA reached in 1969 when Neil 

Armstrong set foot on the moon – 450 million listeners around the 

globe. During the pro-democracy movement in Beijing's Tiananmen 

Square in 1989, a special "hot line" was started to receive calls from 

China, which blocked the VOA signal as the USSR did (VOA Through 

the Years). At the same time, being concerned about its reputation of a 

reliable information source, VOA was bound to shed light on 

controversial phenomena in the US social and political life that 

traumatized the nation, namely the war in Vietnam and the Watergate 

constitutional crises concerning R. Nixon’s impeachment.   

The VOA information policy during the Cold War period 

demonstrated a vivid correlation with the political situation in th world 

and the US reaction to it. Remarkably, such situation is actual in VOA 

activity nowadays. The VOA reacted immediately to the local conflicts 

between the USSR and the USA – VOA focused the listening 

audience’s attention on the escalation of the conflict and initiated 

immediate broadcasting from the conflict zone. For example, during the 

Carribean crisis in 1962 VOA launched a Spanish-language 

broadcasting service and thus increased the amount of English-speaking 

information programs. During the war in Afghanistan in September 

1980 VOA launched service broadcasting in the Dari language, and in 

1982 – in the Pashtun language (VOA Through the Years). 

The beginning of the 1980-ies was marked by technical and content 

modernization of VOA programming, connected with President 

R. Reagan’s policy towards the USSR. In 1984 in his official claim he 

stated that VOA "had been a strict voice of truth", and "was capable of 

sending its messages of truth to the world" even despite the obstacles 

like out-of-date facilities and Soviet jamming. He also stressed that "the 

administration took measures for VOA modernization similar to those 

President Kennedy took for space programs" (VOA Through the Years). 

Putting VOA and space programs (well-funded by the USA) in one line 

proved the broadcasting station being one of the major instruments in 

the "psychological war" with the USSR.  

Hence, to rebuild and modernize VOA programming and technical 

capabilities, a $1.3 billion program was launched allowing to complete 



ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

144 

new and upgraded radio transmission facilities, to construct nineteen up-

to-date studios, to install a new complex in Washington, to establish a 

net of controlling centres to coordinate VOA's domestic and overseas 

relay transmitter stations. During this period, some transformations in 

VOA editorial policy were held; consequently, alongside with providing 

analytic information, the programs were followed by editors’ comments 

called "editorials", separated in an independent block of political news 

since 1982 (VOA Through the Years). The tradition is alive – editorials 

devoted to the US policy are broadcasted independently. 

It was important that every national service except for promoting 

the VOA policy fundamentals had to be autonomous in creating its own 

program schedule and defining its content. For instance, the major 

operation content of the VOA Ukrainian Service was Ukrainian 

country-study cultural and educational activity initiated by its first 

director Nykyfor Hryhoriiv. Its broadcasting time was impressive 

enough – starting from a thirty-minute program in the end of 1949 up to 

five-hour broadcasting in every twenty-four hours for the Ukrainian 

population of the USSR and one hour for the Far East by the end of the 

Cold War. As of 1960 "Voice of America" broadcasted 16,5 hours daily 

for the USSR, eight hours in the Russian language, two – in the 

Ukrainian one. General duration of the "enemy voices" programs daily 

reached fifty hours in different stations and in different languages; forty 

hours daily were in Russian (Kahanov, 2013, p. 194).   

The primary ideological task performed by all national services 

broadcasting in the USSR and its satellites, was contrasting the two 

contrary worlds and ways of life – the American and the Soviet ones. 

That was what the programs about public and cultural life of the 

Russian, Ukrainian and other emigrants in the USA and Canada, their 

self-determination, private business and political initiative, career and 

financial development etc. were aimed at. The broadcasted material of 

such character had a hidden political implication despite the absence of 

revealing announcements and hints. An essential fragment of 

broadcasting time was devoted to revelation of the totalitarian and 

occupational character of the Soviet Bolshevist authorities. Thus, the 

policy of the Central Committee of the Bolshevist Communist Party, 

directed against the Soviet peoples was in the focus of attention. As an 

example, the Ukrainian Service daily radio programs contained analytic 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

145 

shows discussing the character of the Soviet regime, national policy of 

the USSR, economy management methods, security services operation, 

repressions of the intellectuals, Ukrainian Famine Genocide of 1932-

1933 etc. (Sukhobokova, 2020, p. 21-25) 

The VOA’s director D. Austin in charge of the station during 2006-

2011, was close to the mark with his conclusion that the Cold War 

period was the most efficient and productive in VOA’s activity taking 

into account the scale, content and results of its operation (Erlykh, 

2011). The VOA’s part in informing the citizens of the USSR was 

proved in a year before the USSR disintegration, when reliable 

information about the situation in the Soviet territory had an incredibly 

important meaning. For example, the Russian Service was one of the 

first to inform about an attempt to hold the national insurrection in 

August 1991, the USSR disintegration etc. In the same manner VOA 

was operationally observing collapses in the "national democracy" 

regimes in Central Eastern Europe (VOA Through the Years). 

After the USSR and the socialist camp were disintegrated, a new 

geopolitical image of the world loomed on the horizon and marked a 

new period in VOA’s history. There was a process initiated in the USA, 

restructuring the government authorities in charge of broadcasting 

overseas. The Bureau of Broadcasting established by USIA in 1990 

consolidated the three foreign multimedia services – VOA, "Worldnet" 

Television and Film Service and Radio and TV "Marti". On April, 30 

1994 President Bill Clinton signed the International Broadcasting Act 

(Public Law 103-236) establishing an International Broadcasting Bureau 

(IBB) and a Broadcasting Board of Governors (BBG) within the USIA 

to control the US civil foreign broadcasting. On October, 1 1999 the 

USIA was liquidated by the Congress (Public Law 105-277) and the 

BBG became an independent federal organization comprised by the 

IBB, "Radio Free Europe / Radio Liberty" (RFE / RL), "Radio Free 

Asia" (RFA) founded in 1994 and VOA (VOA Through the Years).  

Global changes of the 1990-ies influenced the VOA’s structure, 

initiated transformations in its policy and set new goals. The services 

broadcasting in Central Eastern Europe and the former Soviet republics 

continued their operation after the USSR’s disintegration and played an 

important part in forming public societies in constitutional states and 

establishing democratic values like freedom of speech and independent 



ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

146 

national mass media development in the CIS countries. In 1992 the 

VOA Ukrainian Service started the domestic broadcasting of its own 

programs and several FM stations and established VOA’s correspondent 

offices in Kyiv and some other cities. Since January 1993, broadcasting 

of TV programs and TV channels streaming live was arranged 

(Karmazyn, 2019). 

At the same time, there were new perspectives in VOA’s operation 

according to the US foreign policy interests. The attention was largely 

focused on local conflicts threatening the regional and global stability. 

Since 1991 the station was making attempts to launch Tibetan 

broadcasting. In 1992 the Kurdish-language broadcasts to listeners in 

Iraq and Iran went into air. Of significant value was broadcasting in 

Yugoslavia: in 1993 VOA divided its Yugoslav Service into Croatian 

and Serbian Services. There was also Slovene Service operating 

independently. The Bosnian Service was established in 1996 and in 

1999 the Macedonian Service was launched. 

A new important trend was outlined in the middle of 1990-ies 

developing broadcasting in the Eastern part. The first program 

broadcasted on September 18, 1994 was "China Forum TV". In 1996 the 

Arabic Service together with Worldnet Television Service and the 

Middle East Broadcasting Centre (MBC) in London launched a program 

"Dialogue with the West." That same year a show "Round Table With 

You" aired in Iran by the newly-established VOA Persian Service 

acquired great popularity, covering over 25 per cent of the adult 

population (VOA Through the Years). 

In 1994 VOA created its own Internet source, thus becoming the 

world first and largest Internet broadcaster (Kern, 2006). The official 

VOA’s Internet site containing text, video and audio information 

available round the clock offered it in fifty-three languages by the end of 

1999. But still, radio broadcasting was the most popular and available 

means of transmitting information in 1990-ies and the VOA’s 

administration made overwhelming efforts to provide its proper 

development. In 1996 the station first aired from Central Africa. In 1998 

the global VOA English Service started broadcasting twenty-four hours 

(VOA Through the Years). 

A powerful technical base, highly skilled staff experienced in 

emergency conditions and broadcasting in the East provided VOA with 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

147 

the highest rates during the tragic events in New-York on September, 11 

2001. VOA summoned its mediaresources to arrange the first-minutes 

presentation of attacking the New-York World Trade Centre and the 

Pentagon from every angle and in every available format. The VOA 

Arabic and Persian Services increased the broadcasting time 

immediately, "Worldnet" interrupted the regular streaming of five 

VOA’s mediasatellites in order to ensure real-time information about 

the New-York tragedy. A real journalist success was instant 

interviewing one of the Taliban leaders Mullah Mohammed Omar, 

achieving greatest impact both in Western and Eastern parts of the 

world. Later VOA highlighted the American military campaign in 

Afghanistan. Traditionally, acting according to the US major foreign 

policy recommendations and targeting the local audience, broadcasting 

in the Dari and Pashtun languages was increased (VOA Through the 

Years). 

In general the period of the 1990-ies – the beginning of the XXI 

century, like the post-war period, was transitive for VOA. After bipolar 

pattern of global arrangement and new image of international 

relationship had suffered a collapse, VOA reoriented its activity as far as 

the USA faced new threats and challenges. Radio and TV broadcasting 

in the countries of the Near East and Southeast Asia was significantly 

increased after the terrorist act of September, 11 2001. The priority task 

for VOA in the region was involving young Muslim audience. In order 

to reach the goal, in March 2002 VOA launched the weekly Arabic-

language satellite "Sawa" (meaning "Together") broadcasting twenty-

four hours; later, another VOA’s satellite – Television "Alhurra" 

(meaning "Free") was established. In late 2002 VOA teamed up with 

"Radio Freedom" to create a station "Farda" (meaning "Tomorrow") 

broadcasting in the Persian language, and the Iran audience passed a 

million mark (VOA Through the Years).  

One could observe a parallel broadcasting development in 

Afghanistan. In 2004 VOA organized a radio station called "Ashna" 

(meaning "Friend") broadcasting in the Dari and Pashtun languages; in 

2006 the TV station "Ashna" was introduced. In the neighbouring 

Pakistan a youth-oriented radio station "Aap Ki Dunyaa" (meaning 

"Your World") was created streaming in the Urdu language. Since 

February 2007 a new VOA service was established to satisfy the 



ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

148 

Muslim population in Somali, once again demonstrating VOA’s 

operational reaction to new conflict points worldwide (VOA Through 

the Years).    

Alongside with VOA’s reorientation to the Muslim audience, since 

2004 the station was suffering a consequential termination in radio 

broadcasting in Southern, Eastern and Central European countries 

acceding to NATO and European Union, and also in post-Soviet 

countries (Kiel, 2008). Ukraine was among these countries, as far as 

broadcasting was ceased in 2008. 

In consequence of the successful adaptation to the modern 

technologies advancement, VOA continued to develop and to use state-

of-the-art technical facilities for broadcasting programs. Since 2005 

VOA’s radio and TV programs are streamed in a digital format. Its main 

website "VOANews.com" was rated the sixth among the best global 

broadcasters (Kiel, 2008). Nowadays VOA is the largest digital 

multimedia radioelectronic system (radio, TV, Internet, mobile 

applications, cable systems, satellite stations) streaming through 

satellites to the countries of Africa, Asia, Central and Southern America, 

Eastern Europe and the Near East. VOA broadcasts in forty-four 

languages 1500 hours a week, the global audience comprising 275 

million people weekly (Mission and Values).  

Conclusions. Consideration of the American radio broadcasting 

station "Voice of America" since its establishment in 1941 until the last 

decade proved it has always been an important constituent of the US 

information policy overseas. Created to counter the German propaganda 

during World War II, it became an instrument of the ideological struggle 

between the USA and the USSR during the Cold War period and served 

as an auxiliary means of reaching the US foreign policy goals. Finally, 

after the USA committed itself to combating the global terrorism and 

fundamentalism, VOA experienced reorientation to the East. For that 

matter, the history of VOA’s activity encouraged us to treat establishing 

of VOA national services in certain regions in the context of resolution 

of the US foreign policy tasks.  

Analysis of VOA’s content denies it being a representative of the 

US government interests. The fundamentals of the station’s operation 

since its establishment have been based upon the major principles of 

journalism ethics, legislatively recorded in the form of a special law, 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

149 

ensuring the reputation of an independent and reliable source of 

accurate, actual and balanced information. The main motto of the 

VOA’s activity since 1941 until now has been "telling the truth", 

becoming the station’s primary strategy line and thus constantly 

increasing its listening audience worldwide.   

Despite considerable qualitative changes in the informational space 

in the globalization era and emergence of new challenges the media 

faces at the break of the XX-XXI centuries, VOA has successfully fit 

into the conditions. It has become the most powerful broadcasting 

multimedia system encompassing the largest world listening audience. It 

is next to impossible to immure the detailed VOA’s 80-year history in 

the format of a single article. The VOA’s operation trends, comparative 

analysis of the content in national services and their blocks, correlation 

of VOA with the other world broadcasters, counteraction to its operation 

by certain countries, its influence on social and political atmosphere and 

promotion of particular ideas comprise interesting and independent 

perspectives of further research. An important perspective is to study the 

materials accumulated by VOA as sources of studying the historical, 

political, cultural and other issues. Doubtlessly, a sufficient potential of 

the topic deserves attention and being a subject of further studies.     

 

BIBLIOGRAPHY 

A Look Back.  

https://www.insidevoa.com/a/history-voa-75th-

anniversary/3700428.html  

Erlykh, E. (2011). «Enemy Voices» – «Voice of America». 

http://www.zman.com/news/2011/01/09/92425.html 

Graham, S. (2015). Culture and Propagandа. The Progressive 

Origins of American Public Diplomacy, 1936-1953. London: Imprint 

Routledge, 284 p. 

Houseman, J. (1979). Front & Center. New York: Simon & 

Schuster, 512 p. 

Kahanov, Yu. (2013). «Enemy Voices»: ideological confrontation 

on radio waves in Soviet Ukraine (second half of the 20th century). 

Scholarly Works of the Faculty of History. Zaporizhzhya National 

University,( XXXV), 193-201. 

https://www.insidevoa.com/a/history-voa-75th-anniversary/3700428.html
https://www.insidevoa.com/a/history-voa-75th-anniversary/3700428.html
http://www.zman.com/news/2011/01/09/92425.html


ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

150 

Karmazyn, A.(2019). Some Recollections and Reflections 

Regarding My VOA Ukrainian Service Career (1987-2015). 

http://uaas.org.ua/karmazyn.html 

Kern, K. (2006) The Voice of America: First on the Internet. 

http://www.chriskern.net/history/voaFirstOnTheInternet.html 

Kiel, P. (2008). Voice of America to Cut Language Services. 

https://www.propublica.org/article/voice-of-america-to-cut-language-

services-709 

Krugler, D. (1972). The Voice of America and the Domestic 

Propaganda Battles, 1945-1953. Columbia: University of Missouri 

Press, 246. 

Mission and Values. https://www.insidevoa.com/p/5831.html 

Piresein, R. (1967). An International Radio History… the VOA. 

Foreign Service Journal, (44) (February 1967), 23-25. 

Pleikis, R. (2002). Censorship. 

https://profilib.website/kniga/126557/rimantas-pleykis-

radiotsenzura.php  

Roberts, W. (2009) The Voice of America – Origins and 

Recollections. American Diplomacy, Oct. 26, 2009. 

http://americandiplomacy.web.unc.edu/2009/10/the-voice-of-america-2/  

Roberts, W. (2011). The Voice of America – Origins and 

Recollections II. American Diplomacy, Jan.11, 2011. 

http://americandiplomacy.web.unc.edu/2011/01/the-voice-of-america/ 

Shulman, H.(1990). The Voice of America: Propaganda and 

Democracy 1941–1945. Madison. The University of Wisconsin Press, 

1990, 282 p. 

Sukhobokova, O. (2009). Ukrainian voice from overseas. Ukraine 

of the 20th century: culture, ideology, politics, (15/2), 246-260. 

Sukhobokova, O. (2020). Ukrainian «Voice of America»: 70 

Years on the Air. Sharing America's Story with Ukraine: The Voice of 

America's Ukrainian Service, 1949–2019. Cleveland: Ukrainian 

Museum-Archives in Cleveland, 10-32. 

Sukhobokova, O. Ukrainian service of the «Voice of America». 

Encyclopedia of the history of Ukraine. «Ukraine – Ukrainian», (2), 

663. 

Sukhobokova, O. (2019). Way to the Will: Nykyfor Hryhoriyv 

(1883 – 1953). Kyiv-Vinnytsia: Tvory, 608 p. 

http://uaas.org.ua/karmazyn.html
http://www.chriskern.net/history/voaFirstOnTheInternet.html
https://www.propublica.org/people/paul-kiel
https://www.propublica.org/article/voice-of-america-to-cut-language-services-709
https://www.propublica.org/article/voice-of-america-to-cut-language-services-709
https://www.google.com.ua/search?hl=ru&tbo=p&tbm=bks&q=inauthor:%22David+F.+Krugler%22
https://www.insidevoa.com/p/5831.html
https://profilib.website/kniga/126557/rimantas-pleykis-radiotsenzura.php
https://profilib.website/kniga/126557/rimantas-pleykis-radiotsenzura.php
http://americandiplomacy.web.unc.edu/2009/10/the-voice-of-america-2/
http://americandiplomacy.web.unc.edu/2011/01/the-voice-of-america/


INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

151 

The VOA Charter & Journalistic Code. 

https://archive.is/20161120165209/http://www.insidevoa.com/p/57

28.html  

VOA History. https://www.insidevoa.com/p/5829.html  

 

Cухобокова Ольга. «МИ РОЗПОВІМО ВАМ ПРАВДУ»: «ГОЛОС 

АМЕРИКИ» У СВІТОВОМУ ІНФОПРОСТОРІ  

(1940 РР. – ПОЧАТОК ХХІ СТ.) 

Анотація  

Метою даної публікації є комплексний огляд історії 

американської радіостанції «Голос Америки» від її створення у 

1941 р. до початку ХХІ століття. Методологія наукового 

дослідження базується на поєднанні загальнонаукових і 

спеціальних історичних методів та таких принципів історичного 

пізнання як науковість, історизм, системність, об’єктивність. 

Спираючись на принципи історизму, системності й науковості 

вдалося простежити діяльність «Голосу Америки» та її причинно-

наслідкові зв’язки з історичним і політичним контекстом, зокрема 

зовнішньополітичною лінією уряду США. При висвітленні 

діяльності радіостанції було застосовано принцип об’єктивності. 

Поряд з критичним аналізом джерельної бази це дозволило 

з’ясувати концептуальні засади роботи «Голосу Америки», її 

закономірності та окремі аспекти. Принцип системності допоміг 

сформувати цілісну картину діяльності мовника у 1940-х рр. – на 

початку ХХІ ст. Також, зважаючи на специфіку теми, було 

застосовано міждисциплінарний підхід, реалізований через 

використання категоріального апарату та науково-дослідного 

інструментарію інших суспільно-гуманітарних наук, зокрема 

політології. Наукова новизна роботи полягає у тому, що в ній 

уперше в українській історіографії здійснено спробу комплексного 

розгляду діяльності «Голосу Америки» впродовж його історії. У 

результаті дослідження авторка приходить до висновку, що 

радіостанція «Голос Америки» була і залишається важливою 

складовою політики США в світовому інфопросторі. При цьому 

вона не є речником певної владної чи суспільної групи, робота її 

журналістів та редакцій у формуванні інформаційного контенту є 

незалежною та ґрунтується на принципах журналістської етики. 

https://archive.is/20161120165209/http:/www.insidevoa.com/p/5728.html
https://archive.is/20161120165209/http:/www.insidevoa.com/p/5728.html
https://www.insidevoa.com/p/5829.html


ІНТЕРМАРУМ: історія, політика, культура. – Вип. 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                    ISSN 2518-7708 (Online) 

 

152 

Це забезпечило мовнику репутацію незалежного і достовірного 

джерела актуальної та збалансованої інформації. «Голос 

Америки» зумів не лише успішно адаптуватися до якісних змін в 

інформаційному просторі в епоху глобалізації на зламі ХХ–ХХІ 

століть, а й перетворився на найпотужнішу мультимедійну 

систему, що має одну з найбільших аудиторій в світі.  

Ключові слова: «Голос Америки», медіа, інформаційна війна, 

іномовлення, пропаганда, західні радіостанції, «ворожі голоси». 

 

Suchobokowa Olga. “POWIEDZIEMY PRAWDĘ”: “GŁOS 

AMERYKI” W INFO PRZESTRZENI ŚWIATOWEJ 

 (LATA 40. – POCZĄTEK XXI WIEKU) 

Streszczenie 

Celem danej publikacji jest kompleksowy przegląd historii 

amerykańskiej radiostacji “Głos Ameryki” od jej powstania w 1941 r. 

do początku XXI wieku. Metodologia badań naukowych opiera się na 

połączeniu ogólnonaukowych i specjalnych metod historycznych oraz 

zasad poznania historycznego, takich jak naukowość, historyzm, 

systematyczność, obiektywność. Opierając się o zasady historyzmu, 

systematyczności i naukowości, udało się  prześledzić działalność 

radiostacji “Głos Ameryki” oraz jej związki przyczynowo-skutkowe w 

kontekście historycznym i politycznym, między innymi w polityce 

zagranicznej rządu USA. Zasada obiektywności została zastosowana w 

zakresie działalności radiostacji. Wraz z krytyczną analizą bazy 

źródłowej pozwoliło nam to poznać koncepcyjne podstawy “Głos 

Ameryki”, jej prawidłowośсi i poszczególne aspekty. Zasada 

systematyczności pomogła stworzyć całościowy obraz działalności stacji 

w latach 40. XX wieku – na początku XXI wieku. Biorąc również pod 

uwagę specyfikę tematu, zastosowano podejście interdyscyplinarne, 

realizowane za pomocą aparatu kategorialnego i narzędzi badawczych 

innych nauk społecznych i humanistycznych, w szczególności politologii. 

Oryginalnością naukową pracy jest to, że po raz pierwszy w ukraińskiej 

historiografii podjęto próbę kompleksowego rozważenia działalności 

“Głos Ameryki” w całej jej historii. W wyniku przeprowadzonych badań 

autorka stwierdza, że stacja radiowa “Głos Ameryki” była i pozostaje 

ważnym elementem polityki USA w światowej przestrzeni informacyjnej. 

Jednocześnie nie jest rzecznikiem określonej grupy rządowej lub 



INTERMARUM: history, policy, culture. – Issue 7. 
ISSN 2518-7694 (Print)                                  ISSN 2518-7708 (Online) 

 

153 

społecznej, a praca jej dziennikarzy i redaktorów w zakresie tworzenia 

treści informacyjnych jest niezależna i oparta na zasadach etyki 

dziennikarskiej. Dzięki temu rozgłośnia zyskała reputację niezależnego i 

wiarygodnego źródła aktualnych i wyważonych informacji. “Głos 

Ameryki” nie tylko z powodzeniem dostosowała się do zmian 

jakościowych w przestrzeni informacyjnej w erze globalizacji na 

przełomie XX i XXI wieku, ale także stała się najpotężniejszym systemem 

multimedialnym z jedną z największych widowni na świecie. 

Słowa kluczowe: “Głos Ameryki”, media, wojna informacyjna, 

nadawanie w języku obcym, propaganda, zachodnie radiostacje, 

“wrogie głosy”. 
 

The article was received  10.27.2019 

Article recommended for publishing 12.04.2019 

 

 


