ПРОБЛЕМИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ДИТЯЧИХ БУДИНКІВ НА ВОЛИНІ У 1920-Х РР.
DOI:
https://doi.org/10.35433/history.112050Ключові слова:
дитячий будинок, Волинь, радянська влада, акт обстеження, вихованці, педагогічний персоналАнотація
Метою статті є аналіз стану і проблем функціонування дитячих будинків на Волині в 1920-х рр., розгляд причин їх збільшення та соціальне походження вихованців. На основі актів обстеження дитячих будинків, інших документів виявлено недоліки, що перешкоджали нормальному перебуванню дітей у цих закладах. В умовах більшовицького режиму важливе значення надавалося політико-ідеологічній роботі з вихованцями дитячих будинків та педагогічним персоналом.
Методологія дослідження включає принципи науковості, історизму, авторської об’єктивності, а також загальнонаукові (аналіз, синтез, узагальнення), порівняльний (характеристика стану різних дитячих будинків) та спеціально-історичні (історико-системний (для аналізу структури і функцій цих закладів), історико-типологічний (для виявлення загальних рис функціонування дитячих будинків) методи.
Наукова новизна полягає у комплексному дослідженні та спробі об’єктивного аналізу причин збільшення кількості та проблем функціонування дитячих будинків у цьому регіоні у названий період; залученні до наукового обігу нових архівних документів.
Висновки. Результати Першої світової війни, тривалі військові та політичні протистояння у боротьбі за владу між представниками українських політичних сил, російськими білогвардійцями та більшовиками спричинили значні руйнування та жертви серед цивільного населення. В таких умовах збільшується кількість дітей-сиріт, які опинившись на вулиці, перетворювались на проблему, що потребувала свого вирішення. Дитяча безпритульність мала низку негативних наслідків, серед яких і підвищення криміногенної ситуації. Створення та діяльність дитячих будинків мало стати одним із шляхів розв’язання проблеми. Одночасно, радянськими функціонерами проголошувались нові підходи до виховання, в яких не залишалось місця для родини. Її мали замінити нові «виховні» заклади, в яких готували б «справжніх будівників комунізму». Аналіз стану цих установ лише в одному регіоні, на Волині, підтверджує думку, що радянська влада в 20-х рр. ХХ ст. не спроможна була вирішувати питання утримання та забезпечення якісними умовами проживання значної кількості дітей, серед яких були не лише сироти. Одна із головних причин такої ситуації – відсутність фінансових та кадрових можливостей. Напівзруйновані будівлі без опалення, санітарних приміщень, невідповідною до числа дітей кількості ліжок, відсутність одягу та взуття – типові умови перебування дітей під опікою радянської влади в окреслений період. Наслідками жевріння в подібних умовах були: венеричні захворювання, педикульоз, короста, сухоти – це неповний перелік «дитячих» хвороб вихованців. Але для влади більш важливим завданням було не розв’язання цих проблем, а обов’язковість проведення політико-виховної роботи серед вихованців та персоналу дитячих будинків.
Посилання
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-28, op. 1, spr. 138, 66 ark.
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-28, op. 1, spr. 1097, 377 ark.
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-31, op. 1, spr. 66, 357 ark.
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-31, op. 1, spr. 85, 211 ark.
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-280, op. 1, spr. 98, 44 ark.
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-280, op. 1, spr. 507, 124 ark.
Derzhavnyy arkhiv Zhytomyrs'koyi oblasti, f. R-327, op. 2, spr. 36, 128 ark.
Bondarchuk, M. (2020). Dytyacha bezprytul'nist' na Zhytomyrshchyni v 1921-1928 rokakh ta shlyakhy yiyi podolannya. Naukovi zapysky Vinnyts'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhayla Kotsyubyns'koho. Seriya: Istoriya, (34), 28-36. https://doi.org/10.31652/2411-2143-2020-34-28-36 [in Ukrainian].
Bukryeyev, T. (2017). Dytyachyy budynok yak «istorychna neobkhidnist'» v period formuvannya radyans'koyi totalitarnoyi systemy. Naukovi zapysky Ternopil's'koho natsional'noho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatyuka. Seriya : Istoriya. 1(1). S. 88-94. [in Ukrainian].
Vynohradova-Bondarenko, V. (2001). Vykhovannya bezprytul'nykh ditey v Ukrayini v 20-kh rokakh ХХ stolittya: avtoref. dys... kand. ped. nauk: 13.00.01. Kyyiv, 21 s. [in Ukrainian].
Hrebin', L. (2014). Orhanizatsiyno-pedahohichni zasady diyal'nosti dytyachoho budynku v systemi osvity Ukrayiny (20-ti – seredyna 30-kh rokiv XX st.): dys. ... kand. ped. nauk : 13.00.01. Uman', 295 s. [in Ukrainian].
Dotsenko, V. (2015). Uchast' amerykans'kykh yevreys'kykh dobrovil'nykh tovarystv u podolanni naslidkiv holodu 1921-1923 rr. v Ukrayini. Spolucheni Shtaty Ameryky u suchasnomu sviti: polityka, ekonomika, pravo, suspil'stvo. Ch. 2: zb. materialiv II mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi (m. L'viv, 15.05.2015) / uporyad. Kalytchak R. H., Zazulyak Z. M. L'viv. S. 508-515. [in Ukrainian].
Doyar, L. (2006). Stanovlennya systemy moral'no-politychnoho vykhovannya v USRR (1921-1925 rr.): avtoref. dys... kand. ist. nauk: 07.00.01; Dnipropetrovs'kyy natsional'nyy un-t. Dnipropetrovs'k, 20 s. [in Ukrainian].
Zabezpechennya prav ta naykrashchykh interesiv ditey u systemi pravosuddya. Shchorichna derzhavna dopovid' pro stanovyshche ditey v Ukrayini za pidsumkamy 2020 roku (2021). Kyyiv, 180 s. [in Ukrainian].
Zinchenko, A. (2002). Dytyacha bezprytul'nist' v radyans'kiy Ukrayini v 20-kh –pershiy polovyni 30-kh rokiv ХХ stolittya: avtoref. dys… kand. ist. nauk: 07.00.01. Odesa, 17 s. [in Ukrainian].
Korobova, L. (2012). Orhanizatsiya navchal'noho protsesu v dytyachomu budynku 20-ti – pochatok 30-kh rr. ХХ st. Psykholoho-pedahohichni problemy sil's'koyi shkoly : zb. nauk. prats' UDPU imeni Pavla Tychyny / [red. kol. : Pobirchenko N. S. (hol. red.) ta inshi]. Uman'. 42. 2. S. 224-229. [in Ukrainian].
Suspil'stvo i vlada v radyans'kiy Ukrayini rokiv nepu (1921-1928). Kolektyvna monohrafiya (2015). Tom 1. Vidp. red. S. Kul'chyts'kyy. Kyyiv, 656 s. [in Ukrainian].
Triputina, N. (2011). Dytyachyy budynok: vid ideyi do yiyi vtilennya (20-ti roky XX stolittya). Istorychna pam'yat'. 1. S. 53-64. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).