ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНІ ВПЛИВИ НА РОЗВИТОК ОСВІТНЬОЇ СИСТЕМИ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.35433/history.112076Ключові слова:
Болонський процес, Україна, євроінтеграція, Європейський союз, освітня система, реформування, трансформаціїАнотація
Мета статті полягає в аналізі особливостей становлення та розвитку української освітньої системи під безпосереднім впливом євроінтеграційних процесів. Методологія дослідження базується як на загальнонаукових, так і спеціальних історичних методах (джерелознавчі дослідження, системний та історико-порівняльний аналіз), вивченні законодавчої бази змін, що дає можливість у повній мірі висвітлити специфіку динамічного розвитку й функціонування освітньої системи України та її здатність до імплементації відповідного європейського досвіду. Науковою новизною є характеристика побудови та функціонування системи освіти України на сучасному етапі з точки зору євроінтеграційного контексту, який задає тон більшості зрушень у даній галузі. Висновки. Законодавче регулювання та імплементація європейського досвіду в систему освіти України були не лише вимогою часу, а стали гармонійною складовою сучасного розвитку української освіти. Відповідний вектор змін в українській освіті включає в себе і конкретні перебудови, що стають необхідністю, природньою потребою українського соціуму. Ті цінності, які сьогодні закладені в систему освіти щодо формування і виховання нових поколінь успішних та національно свідомих українців, покликані вплинути на функціонування та розбудову держави у подальшому.
Посилання
Джерела та література
Антонюк, В. (2021). Інтеграція вищої освіти України в європейський освітній простір для розвитку людського капіталу. Журнал європейської економіки. Том 20, випуск 3, Грудень 2021, с. 573-595.
Березівська, Л. (2011). Реформування шкільної освіти України в умовах державотворення (початок 90-х років ХХ ст.). Молодь і ринок. № 6. С. 17-21.
Вавренюк, С. (2018). Вплив процесу євроінтеграції на підготовку молоді в системі вищої освіти України. Інвестиції: практика та досвід. № 24. С. 75-78. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2018_24_15.
Денисюк, О., Дронь, Т., Титаренко, Н., Ткаченко, В. (2022). Реформа НУШ як складова інтеграції української освіти в європейський освітній простір. Освітня аналітика України. № 4. С. 84-97.
Дічек, Н., Саух, П., Євтух, М., Бойченко, М., Антонець, Н., Загородня, А., Шевченко, С. (2022). Парадигми розвитку та тенденції реформування шкільної освіти в Україні у добу незалежності : монографія. [Електронне видання] / колектив авт.:; за заг. ред. д-ра пед. наук, проф. Н. П. Дічек. Київ: Педагогічна думка. 507 с.
Глушко, О. (2017). Європейський вектор освітніх реформ в Україні. Український педагогічний журнал. № 4. С. 5-11. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_4_3.
Гуменюк, Б. (2020). Державна політика України у сфері освіти, науки та культури у контексті європейської інтеграції. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Випуск 29. С. 30-39.
Закон України “Про вищу освіту”. (2014). Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Закон України «Про освіту». (2017). Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Звіт про виконання Угоди про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом. (2023). Електронний ресурс. Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/zvit-pro-vykonannia-ua-za-2023_UA_2.pdf
Комарницький, І., Антохов, А. (2008). Вплив глобалізації та євроінтеграції на функціонування ринку освітніх послуг. Регіональна економіка. № 2. С. 220-228.
Локшина, О. (2023). Стратегія європейського співробітництва у галузі освіти і навчання у 2021 – 2030 рр. як євроінтеграційний орієнтир для української освіти. Український Педагогічний журнал. (4), С. 5–17. Електронний ресурс. Режим доступу: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17
Міністерство освіти і науки України. (2016). Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. 34 с.
Моісєєва, Ф., Усачов, В. (2014). Європейська інтеграція вищої освіти України в контексті Болонського процесу. Наука. Релігія. Суспільство. № 1. С. 36-40. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nrs_2014_1_8.
Постанова Кабінету Міністрів України. (1993). Про державну національну програму «Освіта» («Україна ХХІ століття») Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF.
Рашкевич, Ю. (2018). Болонський процес: історія, стан та перспективи. Освітня аналітика України. Випуск 3. С. 5-16. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/educanalukr_2018_3_2.
Терещук, Г., Алексієвець, М. (2011). Науковий чинник розвитку освіти в сучасних умовах реформування українського освітнього процесу. Україна–Європа–Світ : міжнародний збірник наукових праць. редкол.: Ю. Алексєєв, Л. Алексієвець, М. Алексієвець [та ін.]. Тернопіль, Вип. 8. С. 43–48.
Угода про партнерство і співробітництво між Україною і Європейськими Співтовариствами та їх державами-членами. (1994). Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_012#Text
Указ Президента України. (1998). Про затвердження Стратегії інтеграції України до Європейського Союзу. №615/98. Електронний ресурс. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615/98#Text
Фуллан, М. (2000). Сили змін. Вимірювання глибини освітніх реформ. пер. з англ. Г. Шиян, Р. Шиян. Львів : Літопис. 269 с
Шоробура, І. (2019). Концептуальні напрями розвитку вищої освіти в Україні у контексті європейської інтеграції. Молодь і ринок. № 8. С. 28-31. Електронний ресурс. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2019_8_7.
References
Antoniuk, V. (2021). Intehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy v yevropeiskyi osvitnii prostir dlia rozvytku liudskoho kapitalu. Zhurnal yevropeiskoi ekonomiky. Tom 20, vypusk 3, Hruden 2021, s. 573-595.
Berezivska, L. (2011). Reformuvannia shkilnoi osvity Ukrainy v umovakh derzhavotvorennia (pochatok 90-kh rokiv ХХ st.). Molod i rynok. № 6. S. 17-21.
Vavreniuk, S. (2018). Vplyv protsesu yevrointehratsii na pidhotovku molodi v systemi vyshchoi osvity Ukrainy. Investytsii: praktyka ta dosvid. № 24. S. 75-78. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ipd_2018_24_15.
Denysiuk, O., Dron, T., Tytarenko, N., Tkachenko, V. (2022). Reforma NUSh yak skladova intehratsii ukrainskoi osvity v yevropeiskyi osvitnii prostir. Osvitnia analityka Ukrainy. № 4. S. 84-97.
Dichek, N., Saukh, P., Yevtukh, M., Boichenko, M., Antonets, N., Zahorodnia, A., Shevchenko, S. (2022). Paradyhmy rozvytku ta tendentsii reformuvannia shkilnoi osvity v Ukraini u dobu nezalezhnosti : monohrafiia. [Elektronne vydannia] / kolektyv avt. :; za zah. red. d-ra ped. nauk, prof. N. P. Dichek. Kyiv: Pedahohichna dumka. 507 s.
Hlushko, O. (2017). Yevropeiskyi vektor osvitnikh reform v Ukraini. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal. № 4. S. 5-11. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_4_3.
Humeniuk, B. (2020). Derzhavna polityka Ukrainy u sferi osvity, nauky ta kultury u konteksti yevropeiskoi intehratsii. Naukovyi chasopys NPU imeni M.P. Drahomanova. Vypusk 29. S. 30-39.
Zakon Ukrainy “Pro vyshchu osvitu”. (2014). Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Zakon Ukrainy «Pro osvitu». (2017). Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Zvit pro vykonannia Uhody pro Asotsiatsiiu mizh Ukrainoiu ta Yevropeiskym Soiuzom. (2023). Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/55-GOEEI/zvit-pro-vykonannia-ua-za-2023_UA_2.pdf
Komarnytskyi, I., Antokhov, A. (2008). Vplyv hlobalizatsii ta yevrointehratsii na funktsionuvannia rynku osvitnikh posluh. Rehionalna ekonomika. № 2. S. 220-228.
Lokshyna, O. (2023). Stratehiia yevropeiskoho spivrobitnytstva u haluzi osvity i navchannia u 2021 – 2030 rr. yak yevrointehratsiinyi oriientyr dlia ukrainskoi osvity. Ukrainskyi Pedahohichnyi zhurnal. (4), S. 5–17. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-4-5-17
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2016). Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly. 34 s.
Moisieieva, F., Usachov, V. (2014). Yevropeiska intehratsiia vyshchoi osvity Ukrainy v konteksti Bolonskoho protsesu. Nauka. Relihiia. Suspilstvo. № 1. S. 36-40. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nrs_2014_1_8.
Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy. (1993). Pro derzhavnu natsionalnu prohramu «Osvita» («Ukraina ХХІ stolittia») Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF.
Rashkevych, Yu. (2018). Bolonskyi protses: istoriia, stan ta perspektyvy. Osvitnia analityka Ukrainy. Vypusk 3. S. 5-16. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/educanalukr_2018_3_2.
Tereshchuk, H., Aleksiievets, M. (2011). Naukovyi chynnyk rozvytku osvity v suchasnykh umovakh reformuvannia ukrainskoho osvitnoho protsesu. Ukraina–Ievropa–Svit : mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh prats. redkol.: Yu. Aleksieiev, L. Aleksiievets, M. Aleksiievets [ta in.]. Ternopil, Vyp. 8. S. 43–48.
Uhoda pro partnerstvo i spivrobitnytstvo mizh Ukrainoiu i Yevropeiskymy Spivtovarystvamy ta yikh derzhavamy-chlenamy. (1994). Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/998_012#Text
Ukaz Prezydenta Ukrainy. (1998). Pro zatverdzhennia Stratehii intehratsii Ukrainy do Yevropeiskoho Soiuzu. №615/98. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/615/98#Text
Fullan, M. (2000). Syly zmin. Vymiriuvannia hlybyny osvitnikh reform. per. z anhl. H. Shyian, R. Shyian. Lviv : Litopys. 269 s
Shorobura, I. (2019). Kontseptualni napriamy rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini u konteksti yevropeiskoi intehratsii. Molod i rynok. № 8. S. 28-31. Elektronnyi resurs. Rezhym dostupu: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2019_8_7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Марина Панчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).