ШКІЛЬНИЙ КУРС З ІСТОРІЇ СЕРЕДНІХ ВІКІВ У НІМЕЦЬКИХ ПІДРУЧНИКАХ: ВНУТРІШНЯ СТРУКТУРА ТА МЕТОДИЧНІ МОЖЛИВОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.35433/history.112105

Ключові слова:

Німеччина, Європейський Союз, історія Середніх віків, компетенції, підручник

Анотація

Мета дослідження охарактеризувати внутрішню структуру шкільного курсу з історії Середніх віків, представленого у німецьких підручниках, та його методичний потенціал у контексті дослідницько орієнтованого компетентнісного навчання в освітніх закладах країн членів Євросоюзу. Методологія дослідження ґрунтується на загальнонаукових принципах наукової об’єктивності, обґрунтованості, історизму із застосуванням методів наукового аналізу, порівняння та класифікації. Наукова новизна. Вперше у вітчизняній історіографії зроблено детальний аналіз структури та змісту курсу історії Середніх віків як складової частини інтегрованого підручника із суспільних наук для учнів 7-8 класів шкіл Німеччини. Висновки. Курс історії Середніх віків у Німеччині не викладений в окремому навчальному посібнику, а є складовою інтеграційного підручника із соціальних наук для учнів 7-8 класів. Структура курсу побудована таким чином, щоб у процесі роботи з ним, учні під керівництвом вчителя, або ж самостійно, напрацьовували низку важливих вмінь і навичок, зокрема, роботи з історичними джерелами. Такий підхід цілком відповідає вимогам сучасної Європейської системи освіти, орієнтованої на вироблення у молодого покоління ключових компетентностей.

Посилання

Borovets, Z., Dubinskyi V., Paur I. (2020). Navchannia istorii v zarubizhnii shkoli: navchalnyi posibnyk. Kam’ianets-Podilskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Ohiienka. 224 s. [in Ukrainian]

Kremen, V. (2020). Zahalna serednia osvita Ukrainy v konteksti osvity krain Yevropy: tryvalist i struktura : nauk.-analit. dop. / Nats. akad. ped. nauk Ukrainy, In-t pedahohiky NAPN Ukrainy ; V. H. Kremen, O. I. Liashenko, O. I. Lokshyna. Kyiv : Ped. dumka. 56 s. [in Ukrainian]

Maliienko, Yu. (2016). Formuvannia istorychnoi kompetentnosti zasobamy pidruchnyka z istorii serednikh vikiv Problemy suchasnoho pidruchnyka. Vyp. 16. S. 203-212. [in Ukrainian]

Selyshcheva, I. (2015). Istorychna osvita v zahalnoosvitnikh shkolakh Nimechchyny. Pedahohika vyshchoi ta serednoi shkoly. Vyp. 45. S.261-265. [in Ukrainian]

Udod, O. (2022). Istoriia Ukrainy KhKh st. v shkilnykh pidruchnykakh Nimechchyny. Ukrainskyi instytut. 24 s. [in Ukrainian]

Barsch, Sebastian, Gaul, Volker. (2018). Regionalgeschichte forschend entdecken – eine Herausforderung für Lehrkräfte, eine Chance für subjektorientiertes historisches Lernen in Schulen. Landesgeschichte an der Schule. Stand und Perspektiven. Ostfildern (Landesgeschichte, Bd. (2), S.71–92. [in German]

Baumgärtner, Ulrich, Woelk, Wolfgang. (2022). Horizonte. Gymnasium Rheinland-Pfalz. Jahrgangsstufen 7/8. Braunschweig. 405 s. [in German]

Baumgärtner, Ulrich. (2019). Wegweiser Geschichtsdidaktik: Historisches Lernen in der Schule. Brill | Schöningh. 258 s. [in German]

Bergmann, Klaus (2007): Gegenwarts- und Zukunftsbezug. Handbuch. Methoden im Geschichtsunterricht. Wochenschau Verlag. S. 91–112. [in German]

Bernhard, Jussen. (2010). Kuns. Von der Arbeit des Historikers. Ein Worterbuch zu Theorie und Praxis der Geschichtswissenschaft. Bielefeld. 240 s. [in German]

Bernhardt, Markus, Gautschi, Peter, Mayer, Ulrich. (2011). Historisches Lernen angesichts neuer Kerncurricula. Von Bildungsstandards und Inhaltsfeldern zur Themenbestimmung und Unterrichtsplanung im Geschichtsunterricht. Wiesbaden: Institut für Qualitätsentwicklung, Februar. 31 s. [in German]

Boldt, Andreas, Dieter. (2015). Study and Teaching of 20th Century European History. A multidisciplinary approach and research method. Saarbrucken. 187 p. [in English].

Gachukia, E., Chang, F. (2005). The Textbook Writer’s Manual. Addis Ababa: UNESCО ІІСВА. 78 p. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://surl.li/wupdtv (accessed 07.10.2025) [in English]

Gautschi, Peter. (2010). Anforderungen an heutige und künftige Schulgeschichtsbücher. Beiträge zur Lehrerbildung. 28 (1). S. 125-137. [in German]

Hamann, Christoph. (2007). Visual Histiry und Geschichtsdidaktik. Beiträge zur Bildkompetenz in der historisch-politischen Bildung. Herbolzheim: Centaurus-Verl. 259 s. [in German]

Heimat und Welt +. Gesellschaftswissenschaften. (2024). Schulbuch 7/8. 1. Auflage. Westermann Schulbuchverlag. 336 s. [in German]

Kühberger, Christoph [Hrsg.], Bernhard, Roland [Hrsg.], Bramann, Christoph [Hrsg.]. (2019). Das Geschichtsschulbuch. Lehren - Lernen - Forschen. Münster ; New York : Waxmann. 207 s. [in German]

Lavabre, Marie-Claire. (2010). Gedachtnis. Von der Arbeit des Historikers. Ein Worterbuch zu Theorie und Praxis der Geschichtswissenschaft. Bielefeld, 240 s. [in German]

Lehrplan Geschichte. Gymnasialer Bildungsgang. Jahrgangsstufen 6 bis 13. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://surl.lu/trqmvh (accessed 07.10.2025) [in German]

Nitschke, Jens. (2015). Das ideale Geschichtsschulbuch aus Schülersicht Schüler schreiben ein Schulbuch - Ein Projekt am W.-v.-Siemens-Gymnasium in Berlin Zehlendorf. Eckert. Beiträge. 45 S. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://d-nb.info/1065419791/34 (accessed 07.10.2025) [in German]

Recommendation Rec(2001)15 of the Committee of Ministers to member states on history teaching in twenty-first-century Europe. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://surl.li/genbxs (accessed 07.10.2025) [in English]

Seguin, Roger. (1989). The elaboration of school textbooks: Methodological Guide. UNESCO. 63 p. [in English]

Stradling, Robert. (2001). Teaching 20th-century European history. [Elektronnyi resurs]. Rezhym dostupu: https://rm.coe.int/teaching-20th-century-european-history-project-learning-and-teaching-a/1680494235 (accessed 07.10.2025) [in English]

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-28